נקלעתי לסכסוך שותפים – מה עליי לעשות?

אם הגעת לכאן ככל הנראה שאתה בעיצומו של סכסוך שותפים או שאתה כבר מזהה את בואו של הסכסוך על רקע הרעה ביחסים עם השותף שלך. אתה בטח חש חסר אונים ולא יודע בדיוק מה לעשות, איך לנהוג וכיצד לצאת מהסיטואציה אליה נקלעת.

קודם כל, דע שאתה לא לבד!
מידי שנה רבים וטובים נקלעים, לרוב שלא מבחירה, לסכסוך עם שותפיהם לעסקים. הסטטיסטיקה מדברת על כך כ-65% (!) מכלל המיזמים נסגרים בעקבות סכסוכי שותפים, כך שבפירוש לא מדובר במקרה נדיר, אלא נפוץ ודי צפוי.

עם זאת, להיקלע לסכסוך כלשהו, ובפרט לסכסוך שותפים זה לא נעים ולא פשוט בלשון המעטה, הן מבחינה עסקית והן מבחינה אישית. כיזם וכאיש עסקים קרוב לוודאי שחשוב לך להבין מהן המשמעויות של הסכסוך שנקלעת אליו בהקשר של כסף, זמן, מוניטין, ואף משאבים נפשיים שידרשו ממך בסכסוך.

מה הצעד הראשון שצריך לעשות?
הכי חשוב להקדים ולנקוט בפעולה! סכסוך הוא כמו כדור שלג, ככל שעובר הזמן הוא רק מתעצם והופך לקשה ועמוק יותר, עד כדי כך שלצדדים אין יכולת לעצור אותו ולסיימו בכוחות עצמם. מסיבה זו, בניגוד להחלטות ניהוליות אחרות שלעיתים עדיף לדחות למועד מאוחר יותר בו אי-הבהירות תעלם, בסכסוכי שותפים אסור לטמון את הראש בחול, להתעלם ולקוות שיעלם עם הזמן. עם פרוץ הסכסוך קריטי לפעול ולהתמודד עימו בצורה מהירה, חכמה ויעילה.

איזו פעולה כדאי לנקוט?
אז אחרי שהחלטת שאתה חייב לפעול ולהתמודד עם הסכסוך, הגיע הזמן לבחון מהן החלופות העומדות לרשותך לפתרון הסכסוך:

  1. ניסיון לערוך שיחה פתוחה ומשא ומתן ישיר עם השותפים
  2. שכירת עו"ד והגשת תביעה בבית המשפט או בהליך בוררות
  3. פנייה להליך של גישור יזמים. יש לציין כי לכל חלופה היתרונות והחסרונות שלה, אבל ישנה חלופה אחת בה בה היתרונות עולים על החסרונות בצורה משמעותית והיא גישור יזמים.

מה זה גישור יזמים?
גישור יזמים הוא הליך דיסקרטי, יעיל, מהיר וחסכוני לכיס, לפתרון סכסוכים מחוץ לבית המשפט. ההליך מנוהל על ידי מגשר מקצועי ונייטרלי, המכיר את עולם העסקים, היזמות וההייטק. ההליך מתנהל בפגישות משותפות של הצדדים עם המגשר (אין חובה בליווי עו"ד) ובפגישות נפרדות של כל צד עם המגשר. לרוב ההליך מסתיים תוך מספר שעות בודדות ועלותו זולה משמעותית מניהול הליך משפטי (אין צורך בליווי של עו"ד). המגשר הוא זה שאחראי לנהל את המו"מ בין הצדדים במטרה להביא לפתרון מוסכם שינוסח לבסוף כהסדר גישור (חוזה לכל דבר ועניין) עליו יחתמו הצדדים.

אז גישור יזמים הוא פתרון פלא? האם הכל ורוד?
לא! גישור יזמים מבוסס על הסכמה מלאה של הצדדים, ואין בו כל כפייה של פתרון על הצדדים. אי לכך, תיתכן גם אפשרות שהליך הגישור לא יסתיים בפתרון של הסכסוך, אלא הסכמה שלא להסכים. במקרה שכזה הצדדים יכולים לפנות לחלופות אחרות, למשל פנייה לבית משפט, וזאת כאשר ברור לצדדים כי ניסו ככל יכולתם לפתור את הסכסוך בלי להיגרר להליכים משפטיים יקרים, מורכבים וארוכים.

בפועל, איך המגשר יכול לעזור לנו לפתור את הסכסוך?
מגשר נייטרלי ומקצועי מאפשר לצדדים לנהל שיח רציונלי ומכבד תוך הרגעת הרוחות וניטרול אמוציות ומשקעי עבר. לא פעם הגישור עצמו מהווה המקום בו לראשונה הצדדים שומעים את נקודת מבטו של הצד השני ומשמיעים לראשונה את נקודת מבטם. המגשר מבטיח ניהול משא ומתן חופשי בין הצדדים, ממקד את הצדדים לדון בעיקר ולא בטפל, מסייע לצדדים לזהות את הצרכים והאינטרסים שלהם, לבחון את האופציות לפתרון המצויות על השולחן, האלטרנטיבות הקיימות בפניהם מחוץ לחדר הגישור, והכל על מנת לסייע לצדדים להגיע להבנות וסיום הסכסוך בצורה נעימה, הוגנת, המוסכמת על כל הצדדים.

השתכנעתי, מה עכשיו?
אתה מוזמן לפנות לשותפים שלך ולהציע להם לפתור את הסכסוך באמצעות גישור יזמים מרכז WeAgree. לחלופין, אם אינך מעוניין ליצור קשר עם הצד השני, או חושש שההצעה תיתקל בסירוב רק בגלל שהועלתה על-ידך, אנחנו במרכז WeAgree מציעים ללא כל עלות שירות "הזמנה לגישור", במסגרתו נציג מטעם המרכז פונה לצד השני לסכסוך ובודק את נכונותו להשתתף בהליך גישור יזמים. אחר שכל הצדדים הסכימו לעצם קיום הליך הגישור נוכל להתקדם ולקבוע ישיבת גישור ראשונה, ובתקווה גם אחרונה.

נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע גם לכם לשים את הסכסוך מאחור.
שיר עדני צור
מגשרת ומנהלת מרכז WeAgree