כיצד נכון להתנהל בהליך גישור: מדריך קצר לעורכי דין מייצגים בגישור

הליך הגישור הפך לאלטרנטיבה פופולרית ויעילה לפתרון סכסוכים משפטיים מחוץ לבית המשפט. עם זאת, כדי להפיק את המירב מיתרונותיו של הליך גישור, חשוב להבין כיצד להתנהל בו בצורה נכונה ונבונה. הנה מדריך קצר שיכול לסייע לעורכי דין, המייצגים בהליכי גישור, המעוניינים לנהל את ההליך בצורה מקצועית ויעילה.

1. הכנה מוקדמת

לקראת ישיבת הגישור ערכו פגישת הכנה עם הלקוח והסבירו לו בפירוט את שלבי הליך הגישור ותפקיד המגשר. בררו מה ציפיותיו מהליך הגישור – כלומר כיצד היה רוצה שיסתיים, מה צרכיו ומה האופציות לפתרון שיכול לשקול. ודאו שהלקוח מבין מה ניתן להשיג באמצעות הגישור (הרבה יותר מבית משפט, המוגבל במתן סעדים ספציפיים).
בנוסף, חשבו ביחד על האינטרסים והצרכים של הצד שכנגד – מה יכול להיות פתרון טוב עבור הצד השני.
הכנה זו תסייע ללקוחות שלך להגיע מוכנים ונינוחים להליך הגישור, מה שיגדיל את הסיכוי שההחלטות שיקבל יהיו החלטות רציונליות שמקדמות לפתרון, ולא החלטות רגשיות שעלולות לפגוע בהצלחת הגישור.

2. הבנת הצרכים של הלקוח

חשוב להקשיב לצרכים ולציפיות של הלקוח. לא פעם הלקוח מבכר את הצרכים המיידים שלו ואילו הצרכים העתידיים נדחקים הצידה. יש כמובן לקחת בחשבון גם את הצרכים העתידיים של הלקוח (בעוד חודש  /שנה), שמא הסכסוך יימשך ויתנהל בהליך המשפטי.
הבנת האינטרסים והצרכים של הלקוח יסייעו לכם לנסח אסטרטגיות גישור מתאימות.
שאלו שאלות פתוחות שיכולות לחשוף את נקודות המחלוקת החשובות ללקוח.

3.  בחירת מגשר מקצועי

הבחירה במגשר מיומן ומקצועי היא קריטית להצלחת הליך הגישור, שכן הצדדים צריכים לתת בו אמון. ודאו שהמגשר בקיא בתחום המשפטי הרלוונטי לסכסוך. מגשר מקצועי יכול לנהל את המו"מ והשיח בכיוונים חיוביים, ולעזור להרגיע את הרוחות כשנדרש, כדי להגיע להסכמות.

4.  קביעת מסגרת הזמן

תיאום ציפיות לגבי משך הישיבות ו/או ההליך הנו חשוב מאוד. שריינו עם המגשר ועם הצד השני את משך זמן ישיבת הגישור. הגדרת זמנים תאפשר לכל הצדדים להיות נינוחים ופנויים לנהל מו"מ אפקטיבי, בלי לחץ מיותר או חשש שהצד השני יקום ויצא בסערה לאחר כל הערה.

5. שימור תקשורת פתוחה, נעימה ומכבדת

במהלך הגישור, שמרו על תקשורת פתוחה ונעימה עם הלקוח שלכם, ולא פחות חשוב עם המשתתפים האחרים בהליך הגישור (ב"כ הצד השני, בעל הדין שכנגד, המגשר).
הקשיבו לצדדים כאשר הם מדברים והמנעו ככל הניתן מהערות העשויות להיתפס כתוקפניות ו/או מזלזלות ו/או מאשימות, על מנת לשמור על סביבה נעימה ומכבדת המקדמת הגעה להבנות.

6. שיתוף מידע

שיתוף מידע מסייע להגדיל את האופציות לפתרונות יצירתיים בגישור.
חשוב להדגיש ללקוח כי ישנה סודיות על ההליך וחסיון כך שכל מה שנאמר או מוצע או מוצג בהליך הגישור, לא יכול לשמש כראיה בהליך המשפטי האזרחי. יחד עם זאת, עו"ד שעדיין חוששים לחשוף מידע בהליך גישור, נכון יהיה לבחור לשתף בפגישה הנפרדת את המגשר, כך שיוכל לקדם את הצדדים לפתרון מבלי לחשוף מידע זה.

7. גמישות ופתיחות לפתרונות יצירתיים

הליך הגישור מצריך גמישות מחשבתית ופתיחות לרעיונות חדשים. הליך גישור לרוב אינו מסתיים ב0% או ב-100% – הגיעו עם ראש פתוח והיו מוכנים לחשוב מחוץ לקופסה ולבחון אפשרויות שונות מאלו שחשבתם עליהם מראש.
פתרונות שהיו נראים כלא מתאימים בהתחלה, עשויים להתברר ככאלה שמיטיבים עם כל הצדדים.

8. זכרו כי גישור אינו בית משפט

אפשרו ללקוח שלכם לדבר בעצמו ולהציג את הסכסוך בשלב הראשוני.
יש לכך חשיבות משולשת –

  • הלקוח שלכם ירגיש מועצם שניתנה לו ההזדמנות לספר את הסכסוך מנקודת מבטו.
  • הצד שכנגד ישמע, אולי לראשונה, ממקור ראשון כיצד הסכסוך נראה מנקודת מבטו של הלקוח שלכם.
  • המגשר ישמע ממקור ראשון את מהות הסכסוך, מה שיאפשר לו להבין כיצד הלקוח והצד שכנגד מרגישים בנוגע לסכסוך ואחד כלפי השני.

מיותר לציין שאם אתם רואים לנכון הציגו או לכל הפחות השלימו מה שנדרש מבחינתכם אחרי הלקוח. זכרו כי המגשר בוודאי התכונן לגישור וקרא את כתבי הטענות שניסחתם ומכיר את טענותיכם המשפטיות.

9. כבדו את המגשר ואל תשתלטו על ההליך

הלקוח שלכם בחר בכם להוביל אותו להליך גישור מתוך כוונה למצוא פתרון מוסכם ומאוזן. ברגע שהסכמתם על מגשר מסוים, חשוב לאפשר לו לנהל את ההליך ולהיות חלק מהשיח. לפעמים עורכי דין עשויים להתמקד יתר על המידה בהיבטים המשפטיים של הסכסוך, להתערב באופן אקטיבי בשיחות, ואף להרים את הקול, מה שעלול לשבש את תהליך הגישור. זכרו: תפקיד המגשר הוא להנחות את השיח, לאזן בין הצדדים ולהוביל את המו"מ, ואילו תפקידכם הוא להבטיח שלקוחותיכם ימצאו פתרון שמתאים להם. כיבוד המגשר תורם לאווירה פתוחה ומכבדת, ומאפשר לו למלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר.

10. סיום ההליך בצורה חיובית

לאחר חתימה על הסדר גישור, השתדלו לסיים את ההליך באווירה חיובית – בלחיצת יד, הבעת רגשות ותודות. סיום חיובי עשוי לשפר את התחושות של כל הצדדים, לחזק את הקשרים ביניהם ולמנוע סכסוכים עתידיים. הראו ללקוח שלכם שהמאמץ שלהם נשא פרי, והדגישו את היתרונות של ההסכם שהושג.

סיכום

ההליך הגישור מציע יתרונות רבים לעורכי דין וללקוחותיהם, אך כדי להפיק את המירב עבור הלקוח, חשוב להתנהל נכון. הכנה מוקדמת עם הלקוח, הבנת הצרכים והאינטרסים של כל הצדדים, בחירת מגשר מקצועי ותקשורת פתוחה ומכבדת – כל אלה חיוניים להצלחה. בנוסף, חשוב לשמור על גמישות ופתיחות לפתרונות יצירתיים. זכרו, גישור הוא הליך שונה מבית משפט, שבו יש מקום לביטוי רגשות ולחשיבה מחוץ לקופסה.

מעוניינים להבטיח ניהול מקצועי ויעיל של הליך הגישור, נשמח לעזור לכם. פנו אלינו ונוכל ללוות אתכם בתהליך הגישור בצורה מקצועית וממוקדת.